Ny i modelflyvning

Hvordan kommer man i gang hvis man godt vil starte på denne herlige hobby?

I perioden fra april til oktober, vil en god start være at komme forbi flyvepladsen på Selinevej en tirsdag aften eller søndag eftermiddag, hvor det er godt vejr.

Det kan selvfølgelig være, at der ikke er nogen ude at flyve lige den dag du har valgt at kigge forbi. Men er der nogen, vil du kunne se nogen af de forskellige typer af modeller vi flyver med. Du skal ikke tøve med at komme og stille spørgsmål.

Hvis du  gerne vil spørge om noget, så spørg en af dem som ikke lige står med en sender og flyver. Det er nemlig ikke alle der kan flyve og svare på spørgsmål samtidig. Hvis der ikke er andre end ham der flyver, så vent til han har landet sin model.

Hvis du er helt sikker på at du gerne vil dette, kan du læse om hvordan på “bliv medlem” siden.

Hvad skal der til?

Som i al anden hobby, skal der en lille investering til at få noget grej. Det meste er en enganginvestering som kan bruges igen i en anden model.

De fleste har en drengedrøm, et forbillede af en flyver som man bare MÅ have.

spitfire
Men her kommer så en løftet pegefinger! Glem det som første model.  Vi har set det før, det går galt, modellen holder 5 sek. i luften inden den står i jorden, og drengedrømme er knust og pengene ofte spildt.
Du skal have en trænings model af en eller anden slags, og der er nok at vælge imellem, f.eks:

       MiniMag                      Copacabana                 Easystar

i-minimagi-copacai-easy-st
Vi har også set mange der har købt et ”RC-fly” eller helikopter i Bilka eller lignende billig modeller. Lad være med det. Jo, den kan flyve, men vi har aldrig set en begynder der kunne, selv om det står på kassen. Selv garvede piloter kan have svært ved at styre modellerne.
Med andre ord, du lærer ikke at flyve RC-fly, eller helikopter, med denne type modeller. Det er kun ”for sjov”.
På internettet kan du finde nogle af de forhandlere som altid har gode tilbud på begynder pakker (model, radio og nødvendigt tilbehør), og hvor du får en god vejledning.
Du er også velkommen til at komme på en klub aften og få en snak.

Når du så har købt en model:
Så er det hjem og bygge. Ja,- der står bygge, for selvom man i dag kan få modeller der er flyveklar og kun skal lades op eller tankes, så er der en rigtig god ide, at man selv bygger det første fly. På denne måde lærer man hvordan en model er ”skruet sammen”. Husk på at du fremover skal være mekaniker på dit eget fly. Og det er lettere at fikse skader, når man har set hvordan det er sat sammen.
Lidt gammeldaws, men det virker.

Et par oversættelser af begreber inden for modeller kan måske hjælpe dig igennem junglen af modelvalg:
Kit  = Byggesæt = alt skal samles = masser af  hyggestunder i hobbyrummet

07_Jens med sit nye byggesaet til en 3D

ARF = Almost ready to fly = begrænset bygning, mangler finish og montage af anlæg, omkring 4 – 5 timers byggetid.

edge540parts
ARC = Almost ready to cover = træ færdig model, klar til beklædning, finish og montage af anlæg, byggetid 20 – 30 timer, alt efter model.

RTCPT17

RTF = ready to fly = klar til flyvning lige ud af kassen
Første flyvning
Når du nu har samlet vidunderet – og det er et vidunder selvom det ikke ligner den drøm du havde og stadig har – så er det af sted til flyvepladsen.

HUSK lige at lave en aftale med en af klubbens instruktører, ellers er du hurtigt hjemme igen.

Husk at lade batterierne op, også dem i senderen.
Så samler du det hele sammen: start kasse med tilbehør, sender, flyver, og hvad du ellers skal bruge, og kommer på pladsen. Husk også lidt mad og drikke til dig selv, det kan jo være det bliver en lang dejlig dag.

Når instruktøren har checket modellen og alt er i orden, er det tid til at få modellen i luften.
Du går med instruktøren ud i pilotfeltet, og han forklarer hvad der nu skal ske.
Han tager den første tur, og kontrollere at alt er som det skal være, trimmer ror, mm.

Hvis alt er som det skal være,  vil han flyve højt op, så der er tid til at han kan nå at gribe ind og rette fejl. (Husk at et motorfly, selvom det er en træner model, så flyver den 60 km/t som er godt 16 m/sek. Så fra 50 meters højde kan det tage 3 sek, før modellen står i jorden.)

I sikker højde så stikker han senderen i hånden på dig og fortæller dig hvad du skal gøre.
Nu er du pilotelev, og flyver selv din flyver – Tillykke

Du glemmer tiden, og prøver at koncentrerer dig om at gøre hvad instruktøren siger. Du kan opleve at knæene ryster, og højre og venstre sidder ikke der hvor de plejer. Men bare rolig, det er helt normalt og går hurtigt over.

En gang imellem siger instruktøren ‘jeg tager den lige’, det er når du har gjort noget som vil få flyveren til at styrte ned, hvis ikke nogen griber ind.

Pludseligt er tanken eller batteriet tom, og instruktøren tager senderen fra dig og lander flyveren, og du opdagede slet ikke at du har stået der i 10 minutter.

Efter et pitstop, sender I flyveren til vejrs igen, og fortsætter hvor i slap.
Næste flyvning vil du opdage, at du begynder at have styr på det, og instruktøren siger måske ikke så tit ‘jeg tager den lige’

Ind imellem vil han fortælle dig noget teori om vind, og om trafikreglerne omkring flyvepladsen.
I snakker også om hvordan man starter og lander flyveren.
Efter nogle flyvninger vil han bede dig starte og lande flyveren, og snart derefter kan du selv flyve i stille vejr, uden instruktør.
Nu er du modelflyver – Tillykke

Du vil måske synes, at instruktøren beder dig om nogle manøvre der er helt uden for det du har tænkt dig at flyve. Men han har en plan,- den hedder A-certifikat.
Det er en prøve, hvor du skal vise at du har styr på din model. Under siden “manovre træningslog” kan du finde en oversigt som viser de manøvre du vil blive ledt igennem.

Den næste model
Nu har du fløjet din træner i nogle uger, eller måneder – og kan lande uden skader hver gang, så er det på tide at få flyver nr. 2 som udfordre dig lidt mere. Og du vil så opdage, at det hele med rystende knæ, våde håndflader m.m,  måske starter en gang til, bare fordi modellen er lidt mere manøvredygtig og lidt hurtigere.
Det er bare sagen.

AB Pitts05
God fornøjelse og velkommen i SKM.